DĂ€ckinformation

RÀtt lufttryck Àr bra för sÀkerhet och miljö

MÄnga bilister glömmer att kontrollera lufttrycket. Visserligen kontrollerar verkstaden lufttrycket vid varje service, men det Àr alldeles för sÀllan. Undersökningar visar att för högt och lÄgt lufttryck i dÀcken har negativ pÄverkan pÄ bÄde sÀkerhet och miljö.

NÀr lufttrycket i dÀcket Àr pÄ rÀtt nivÄ rullar hjulet lÀttare och bilen drar mindre brÀnsle. DÀcket fÄr Àven optimal kontaktyta med vÀgbanan i och med att formen pÄ dÀcket blir rÀtt. Det gör att dÀcket hÄller lÀngre och att vÀgegenskaperna blir bÀttre.

Om du kör med Ättio procent av rekommenderat tryck ökar brÀnsleförbrukningen med cirka tre procent. Normalbilisten kan alltsÄ spara runt 500 kronor om Äret i minskad brÀnsleförbrukning bara genom att kontrollera lufttrycket i dÀcken regelbundet.

Bra dÀck och sÀnkt hastighet minskar risken för vattenplaning

Vattenplaning uppstÄr nÀr dÀcken inte klarar av att trycka bort vattnet mellan dÀcken och vÀgbanan. Det som hÀnder Àr att dÀcken tappar kontakten med vÀgbanan och du fÄr svÄrt att kontrollera bilen. Risken för vattenplaning ökar rejÀlt om dÀcken Àr slitna eller hastigheten Àr för hög i förhÄllande till vÀglaget.

Det Àr förrÀdiskt med vattenplaning eftersom den kan komma helt utan förvarning. PÄ hÄrt trafikerade vÀgar bildas det spÄr i vÀgbanan. Vid en kraftig regnskur fylls spÄren med vatten. Risken för vattenplaning blir dÄ mycket stor.

För att minska risken för vattenplaning Àr det viktigt att du har dÀck med ett mönsterdjup pÄ 5 millimeter eller mer. Detta eliminerar dock inte risken helt.
Vid ett mönsterdjup pÄ 4 millimeter har dÀcket förlorat 70% av drÀneringsegenskaperna!
Kombinationen bra dÀck och sÀnkt hastighet Àr den bÀsta medicinen mot vattenplaning.

NÄgra tips för vinterdÀcken

Om du anvÀnder dubbdÀck bör du kontrollera dubbarna innan du monterar dÀcken. Dubbarna bör sticka ut minst 1-2 millimeter utanför gummit. Det fÄr inte heller saknas för mÄnga dubbar.
Ett nytt vinterdÀck har ett mönsterdjup pÄ 9-10 millimeter. VinterdÀck bör ha minst 5 millimeters mönsterdjup för att fungera bra i vintervÀglag.
Det Àr bara pÄ vÄt is som dubbdÀck har nÄgot bÀttre egenskaper Àn dubbfria dÀck för nordiska förhÄllanden. I andra typer av vintervÀglag fungerar dubbfria dÀck likvÀrdigt eller bÀttre. KÀlla: STRO.
Montera vinterdÀcken i tid, för i förrÄdet gör de ingen nytta. Enligt en undersökning som Àr gjord av försÀkringsbolaget If uppger 13 procent att de sÀllan eller aldrig hinner byta dÀcken innan första halkan.

 

Vanliga frÄgor om dÀck & fÀlg

Vad Ă€r E-mĂ€rkning? NĂ€r du köper nya dĂ€ck ska du kontrollera att de Ă€r E-mĂ€rkta (typgodkĂ€nda). MĂ€rkningen sitter pĂ„ dĂ€ckets sida och bestĂ„r av ett gement eller versalt ”E” följt av ett godkĂ€nnandenummer. MĂ€rkningen Ă€r en garanti för att dĂ€cket klarar de sĂ€kerhetskrav som finns pĂ„ dĂ€ck inom Europa. Du Ă€r sjĂ€lv ansvarig för att dĂ€cken pĂ„ din bil Ă€r E-mĂ€rkta. SĂ€rskilda regler gĂ€ller för dĂ€ck till fordon som Ă€r av 1980 Ă„rs modell eller Ă€ldre.

FÄr jag anvÀnda olika typer av dÀck pÄ bilen? Nej, alla dÀck ska vara av samma typ. Exempelvis diagonaldÀck, radialdÀck, sommardÀck eller vinterdÀck.

Hur vet jag vilka dÀckdimensioner som passar pÄ bilen? Vad bilen ursprungligen utrustats med framgÄr ibland av registreringsbeviset. I bilens instruktionsbok finns ofta fler dimensioner angivna. Om du Àr osÀker, kontakta oss sÄ hjÀlper vi dig.

Hur vet jag hur gammalt ett dÀck Àr? PÄ alla dÀck finns en sÄ kallas DOT-kod. Koden finns som en mÀrkning pÄ dÀckets sida. Sedan 2000 bestÄr koden av fyra siffror. De tvÄ första siffrorna visar dÀckets tillverkningsvecka och de tvÄ sista tillverkningsÄret. Exempel: DOT-koden 0509 betyder alltsÄ att dÀcket Àr tillverkat vecka 5 och Är 2009.

Varför slits mina dÀck ojÀmnt? OjÀmnt slitna dÀck kan bero pÄ flera saker. Den vanligaste orsaken Àr att du har fel lufttryck i dÀcken. För högt lufttryck gör att dÀcken slits mest mitt pÄ slitytan. Med för lÄgt lufttryck slits dÀcken mer pÄ utsidorna. En annan orsak kan vara att hjulinstÀllningen Àr fel. Det betyder att hjulens vinklar inte lÀngre Àr som bilens tillverkare avsett.

Vilka krav pÄ mönsterdjup gÀller för vinter- respektive sommardÀck? Lagen sÀger att nÀr vintervÀglag rÄder ska mönsterdjupet pÄ dina vinterdÀck vara minst 3 millimeter pÄ personbilar, lÀtta lastbilar och bussar som har en totalvikt pÄ högst 3,5 ton. NÀr mönsterdjupet pÄ ett dÀck Àr under 5 millimeter försÀmras vÀggreppet mÀrkbart. DÀrför rekommenderar vi alltid ett mönsterdjup pÄ minst 5 millimeter.?Den lagliga grÀnsen gÄr vid 3 millimeter nÀr vintervÀglag rÄder. För sommardÀck rekommenderar vi minst 3 millimeter för bÀsta vÀggrepp vid vÄtt underlag. Den lagliga grÀnsen gÄr vid 1,6 millimeter.

Hur kontrollerar jag dÀckets mönsterdjup? DÀckets mönsterdjup mÀter du med en sÀrskild mÀtsticka. Mönsterdjupet ska mÀtas pÄ det mest slitna stÀllet pÄ dÀckets huvudmönster.

Varför vibrerar det i ratten nÀr jag kör? Orsaken till vibrationer i ratten, beror ofta pÄ obalans i framhjulen. Om du har kört pÄ en trottoarkant kan en balansvikt ha lossnat eller hamnat fel pÄ nÄgot av hjulen. Vid vibrationer i ratten bör du fÄ dina hjul balanserade och undersöka din hjulinstÀllning.

Hur förvarar jag mina dÀck för bÀsta hÄllbarhet? Du ska förvara dina dÀck svalt, torrt och mörkt. DÀck som Àr monterade pÄ fÀlgar ska förvaras hÀngande eller liggande. Om dÀcket inte Àr monterat pÄ fÀlg bör du förvara det stÄende eller liggande.

Vilket lufttryck gÀller för mina dÀck? I bilens instruktionsbok finns rekommendationer för lufttryck till din bilmodell. Ofta hittar du Àven en lufttryckstabell pÄ ett klistermÀrke nÄgonstans i nÀrheten av bilens förardörr eller pÄ insidan av tanklocket. Fel lufttryck i dÀcken kan pÄverka bilens köregenskaper och brÀnsleförbrukning samt dÀckens livslÀngd. Om dÀcken sliter ojÀmnt kan det vara ett tecken pÄ fel lufttryck.

Hur ofta ska jag kontrollera lufttrycket i dÀcken? Kontrollera lufttrycket minst en gÄng per mÄnad. GÀrna varje gÄng du tankar. RÀtt lufttryck ökar livslÀngden pÄ dina dÀck samt ger lÀgre brÀnsleförbrukning.

Hur vet jag vilka fÀlg- och dÀckdimensioner bilen Àr registrerad för? Dessa uppgifter hittar du i första delen av bilens registreringsbevis.

Hur fÄr jag mina aluminiumfÀlgar rena? AluminiumfÀlgar Àr kÀnsliga för starka rengöringsmedel. Till och med vissa typer av rengöringsmedel som Àr anpassade för fÀlgar kan skada ytan pÄ dina aluminiumfÀlgar. NÀr du rengör dina fÀlgar bör du anvÀnda ljummet vatten och ett milt bilschampo. TvÀtta dina fÀlgar ofta för att enkelt fÄ bort bromsdamm och annan smuts.

DubbdÀck och miljöpÄverkan
Kör lugnt och försök undvika hastiga accelerationer. Se Àven till att ha rÀtt lufttryck i dÀcken. TÀnk ocksÄ pÄ att dubbdÀcken bara utgör en del av hela bilens totala miljöpÄverkan, dÀrför kan det vara ett bra alternativ att försöka samÄka eller Äka kommunalt, om det Àr möjligt.

Vad menas med allrounddÀck?
AllrounddĂ€ck eller Ă„ret-runt-dĂ€ck benĂ€mns normalt dĂ€ck som ska fungera Ă„ret runt. I praktiken finns inga bra funktionella allrounddĂ€ck för vĂ„rt nordiska klimat. De dĂ€ck som har tillrĂ€ckliga egenskaper för att bli godkĂ€nda som vinterdĂ€ck (se ”Vad Ă€r ett vinterdĂ€ck?”), har otillrĂ€ckliga egenskaper pĂ„ sommarvĂ€glag beroende pĂ„ temperaturen.

Varför fungerar sommardÀck med bra mönster sÀmre pÄ vintern?
VinterdÀck har ett annat typ av mönster. Detta gör att du fÄr bÀttre grepp med vinterdÀck nÀr vintervÀglag rÄder. Dessutom har sommar- och vinterdÀck helt olika gummiblandningar. Gummit som finns i sommardÀck blir hÄrt nÀr det Àr kallt ute, vilket ger avsevÀrt sÀmre vÀgegenskaper.

Kan jag montera nya dubbar i dubbdÀck nÀr dubbarna har lossnat?
Nej, dubbar som har lossnat kan inte ersÀttas med nya eftersom dubbarna inte blir kvar i hÄlen för dubbarna.

Vilka regler gÀller för dubbdÀck vid körning med slÀp?
Om bilen anvÀnder dubbdÀck mÄste du Àven ha dubbdÀck pÄ slÀpet. Om du dÀremot har dubbfria dÀck pÄ bilen kan du anvÀnda bÄde dubbade och dubbfria dÀck pÄ slÀpet.
Du fÄr inte blanda dubbade och dubbfria dÀck pÄ personbil eller lÀtt lastbil/buss.

FÄr jag köra med dubbfria vinterdÀck Äret runt?
Ja, men dubbfria vinterdÀck har betydligt sÀmre vÀgegenskaper Àn sommardÀck i varmt klimat. Gummit i dÀcken blir mjukt av vÀrmen. Detta innebÀr att dÀcken kan bli sliriga, att de slits fortare och att bromsstrÀckan blir mÀrkbart lÀngre.

Vad menas med vintervÀglag?
VintervÀglag Àr nÀr det finns snö, snömodd, is eller frost pÄ nÄgon del av vÀgbanan.
Dock Àr det den enskilde polismannens bedömning som gÀller vid kontroll.

Hur placerar jag vinterdÀcken pÄ bilen?
Du ska vara observant pÄ tvÄ saker nÀr du ska montera dina vinterdÀck:
De bÀsta dÀcken bör monteras bak för att minska risken för sladd. AlltsÄ de dÀck som har det största dubbutsticket, största mönsterdjupet eller bedöms ha bÀst vÀggrepp ska monteras bak pÄ bilen. Denna regel gÀller bÄde fram- och bakhjulsdrivna bilar.
Var noga med rotationsriktningen. Om dÀcken Àr mÀrkta med en pil som anger dÀckets rotationsriktning. Montera hjulet sÄ att rotationsriktningen stÀmmer överens med hjulets rotationsriktning nÀr du kör.

MÄste Àven tunga fordon anvÀnda vinterdÀck?
Tunga fordon (totalvikt pÄ mer Àn 3,5 ton) omfattas inte av kravet pÄ vinterdÀck. VÀgverket rekommenderar dock att dessa fordon anvÀnder vinterdÀck vid vintervÀglag.

Vilka krav pÄ mönsterdjup gÀller för vinter- respektive sommardÀck?
Lagen sÀger att nÀr vintervÀglag rÄder ska mönsterdjupet pÄ dina vinterdÀck vara minst 3 millimeter pÄ personbilar, lÀtta lastbilar och bussar som har en totalvikt pÄ högst 3,5 ton.
NÀr mönsterdjupet pÄ ett dÀck Àr under 5 millimeter försÀmras vÀggreppet mÀrkbart. DÀrför rekommenderar vi alltid ett mönsterdjup pÄ minst 5 millimeter.
För sommardÀck rekommenderar vi minst 3 millimeter för bÀsta vÀggrepp vid vÄtt underlag. Den lagliga grÀnsen gÄr vid 1,6 millimeter.

Mellan vilka datum mÄste jag anvÀnda vinterdÀck?
Du mÄste anvÀnda vinterdÀck frÄn den 1 december till 31 mars nÀr vintervÀglag rÄder.

Vad Àr ett vinterdÀck?
Som vinterdÀck rÀknas bÄde dubbade och dubbfria dÀck. Ett vinterdÀck ska vara:
sÀrskilt framtaget för vinterkörning.
mÀrkt med M+S, M-S, M&S, MS, M.S. eller Mud and Snow.
Notera att det finns dÀck med mÀrkningen M+S som inte Àr sÀrskilt framtagna för vinterkörning. Det kan exempelvis vara vissa typer av terrÀngdÀck.
DÀckbranschens InformationsrÄd har information om vilka dÀck Àr godkÀnda som vinterdÀck. SjÀlvklart kan du kontakta oss sÄ hjÀlper vi dig med rÄd.

 

DÀckinformation, hitta rÀtt dÀck

XL eller EL

Extra Load Àr en speciell mÀrkning för förstÀrkta dÀck. DÀcket Àr konstruerat för en fyra enheter större belastning (belastningsindex).

M+S

MÀrkning för vinterdÀck. Kan Àven innefatta vissa typer av terrÀngdÀck. Betyder Mud and Snow.

Mönsterdjup

Ett nytt vinterdÀck har ett mönsterdjup pÄ 9-10 millimeter medan ett sommardÀck har 7-8 millimeters mönsterdjup. Mönsterdjupet mÀts alltid pÄ dÀckets mest slitna stÀlle. För litet mönsterdjup ökar risken för vattenplaning pÄtagligt och försÀmrar Àven bromsförmÄgan pÄ vÄt vÀgbana.

Hastighetsindex, mÀrkning

DÀcket har en bokstav som berÀttar hur hög hastighet de maximalt fÄr utsÀttas för. Hastighetsindex och belastningsindex Àr starkt förknippade med varandra. För att tolka bokstaven finns en sÀrskild tabell. Med tabellens hjÀlp kan angivet hastighetsindex översÀttas till km/h. NÄgra exempel:Q = 160 km/h S = 180 km/h T = 190 km/h H = 210 km/h V = 240 km/h W = 270 km/h

Belastningsindex

DÀcket Àr mÀrkt med den maximala belastningen som det fÄr utsÀttas för vid den hastighet som hastighetsindexet anger. Denna mÀrkning kallas Belastningsindex eller LoadIndex (LI). Markeringen brukar stÄ tillsammans med dÀckets dimension och hastighetsindex, exempelvis 195/65 R15 91H. Det finns sÀrskilda tabeller för att översÀtta siffran för belastningsindex. HÀr fÄr du nÄgra exempel:81 = 462 kg 82 = 475 kg 83 = 487 kg 84 = 500 kg 91 = 615 kg

För att veta vilka dÀck som passar din bil behöver du veta vilken storlek dÀcken ska ha.
Ett enkelt sĂ€tt att ta reda pĂ„ dĂ€ckdimensionen Ă€r att titta pĂ„ bilens registreringsbevis, dĂ€r framgĂ„r vilken dĂ€ckdimension som din bil registrerats med. Ibland stĂ„r Ă€ven vilka alternativa dĂ€ckdimensioner som passar. Är du osĂ€ker pĂ„ vilken dĂ€ckstorlek som sitter pĂ„ din bil kan du sjĂ€lv ta reda pĂ„ det. Alla dĂ€ck Ă€r mĂ€rkta med dĂ€ckdimensionen. SjĂ€lvklart Ă€r du vĂ€lkommen att kontakta oss sĂ„ hjĂ€lper vi gĂ€rna dig.

Den första sifferkombinationen (1,2,3) anger dÀckets storlek och den andra (4,5) anger vilken belastning och hastighet som dÀcket Àr anpassat för.

 

dackinfo
235/55 R17 99W
(bredd/höjd/diameter/belastningsindex/hastighetsindex)

1) DĂ€ckbredd (235)
Talet 235 anger dÀckets bredd i millimeter. För standarddÀck ligger det hÀr talet pÄ mellan 125 och 335 millimeter.

2) ProfilförhÄllande (55)
Siffran 55 Àr dÀcksidans höjd uttryckt i % av bredden pÄ dÀcket. Enligt bilden ovan Àr höjden 55% av dÀckets i bredd mm, 235mm, vilket motsvarar 129,25mm.

3) R
Bokstaven R talar om att det Ă€r ett radialdĂ€ck. Beteckningen ZR kan ocksĂ„ förekomma, vilket indikerar att det Ă€r ett höghastighetsdĂ€ck, eller RF som indikerar att det Ă€r ett punkteringsĂ€kert dĂ€ck (Run Flat tyre). Även om de flesta dĂ€cken nuförtiden Ă€r radialdĂ€ck, sĂ„ finns det Ă€ven andra typer. PĂ„ diagonaldĂ€ck har bokstaven R ersatts av ett vĂ„grĂ€tt streck (-).

3) Diameter (17)
17 anger fÀlgens diameter. Den anges alltid i tum. FÀlgdiametern kan vara frÄn 10 till 23 tum pÄ personbilar.

4) Belastningsindex (99)
99 Àr ett index som anger den maximala belastning som ett dÀck tÄl vid den hastighet som anges med hastighetssymbolen (99 = 775 kg).

Du bör aldrig underskatta betydelsen av bra dÀck. De Àr den enda kontakten mellan dig och vÀgen. Varje dÀcks kontaktyta mot marken motsvarar ungefÀr ett vykorts storlek.
Var dÀrför noga med att hÄlla dÀcken i topptrim, och be om rÄd nÀr du har frÄgor. Din First Stop-specialist hjÀlper dig gÀrna.

Vad fyller dÀcken för funktion?
Enkelt uttryckt har dÀcken fyra huvudfunktioner:

  • BĂ€ra upp bilen: de fyra dĂ€cken och luften de Ă€r fyllda med ger stöd Ă„t bilens hela vikt.
  • Absorbera stötar frĂ„n marken: luften eller nitrogengasen i dĂ€cken fungerar som fjĂ€dring, och detta ökar komforten avsevĂ€rt.
  • Överföra manöver- och bromskrafter: tack vare dĂ€cken kan du manövrera bilen
 och stanna den.
  • Styrning: genom att vinkla hjulen styr du fordonet.

Varför Àr bra dÀck sÄ viktigt?

Bra dÀck utgör för det första en bra garanti för sÀker och komfortabel fÀrd med bilen. DÄliga dÀck kan reducera bilens prestanda, öka bromsstrÀckorna och öka risken för sladdar. Slitna dÀck, eller dÀck med för litet lufttryck, ökar dessutom brÀnsleförbrukningen och koldioxidutslÀppen.

Vad kan jag göra för att förhindra skador?

  • Kontrollera regelbundet lufttrycket i dĂ€cken. Det idealiska lufttrycket hittar du i bilens anvĂ€ndarhandbok. Gör alltid detta nĂ€r dĂ€cken Ă€r kalla. Gör detta en gĂ„ng i mĂ„naden och besök en First Stop-specialist om du upptĂ€cker nĂ„got konstigt med dĂ€cken, som t.ex. att ett har betydligt lĂ€gre lufttryck Ă€n de övriga. Om dĂ€cken har för lĂ„gt lufttryck har du inte lika bra kontroll över bilen, bromsstrĂ€ckorna blir lĂ€ngre och dĂ€cken slits ned mycket snabbare. DĂ€ck med för högt lufttryck Ă€r dock lika farliga: de kan orsaka sĂ€mre vĂ€ggrepp, mindre sĂ€kra inbromsningar och sĂ€mre kontroll över bilen, vilket kan leda till farliga situationer. LĂ€s mer om dĂ€cktryck.
  • Kontrollera dĂ€ckens kondition regelbundet. Om du ser tecken pĂ„ skador eller sprickor bör du vĂ€nda dig till en First Stop-specialist sĂ„ snart som möjligt.
  • Om dĂ€cket fĂ„r en kraftig stöt, t.ex. om du kör över en grop i vĂ€gbanan, Ă€r det alltid klokt om du vĂ€nder dig till nĂ€rmaste First Stop-verkstad för att fĂ„ dĂ€cket kontrollerat och se om det fĂ„tt nĂ„gra yttre eller inre skador.
  • Kontrollera dĂ€ckens mönsterdjup regelbundet. Det minsta tillĂ„tna mönsterdjupet Ă€r 1,6 mm för sommardĂ€ck samt 3 mm för vinterdĂ€ck. Vi rekommenderar dock att du byter dĂ€ck redan nĂ€r mönsterdjupet underskrider 3 mm (sommardĂ€ck) eller 4 mm (vinterdĂ€ck). Mer information om att byta dĂ€ck

Kommentarer Àr stÀngda