Däckinformation

Rätt lufttryck är bra för säkerhet och miljö

Många bilister glömmer att kontrollera lufttrycket. Visserligen kontrollerar verkstaden lufttrycket vid varje service, men det är alldeles för sällan. Undersökningar visar att för högt och lågt lufttryck i däcken har negativ påverkan på både säkerhet och miljö.

När lufttrycket i däcket är på rätt nivå rullar hjulet lättare och bilen drar mindre bränsle. Däcket får även optimal kontaktyta med vägbanan i och med att formen på däcket blir rätt. Det gör att däcket håller längre och att vägegenskaperna blir bättre.

Om du kör med åttio procent av rekommenderat tryck ökar bränsleförbrukningen med cirka tre procent. Normalbilisten kan alltså spara runt 500 kronor om året i minskad bränsleförbrukning bara genom att kontrollera lufttrycket i däcken regelbundet.

Bra däck och sänkt hastighet minskar risken för vattenplaning

Vattenplaning uppstår när däcken inte klarar av att trycka bort vattnet mellan däcken och vägbanan. Det som händer är att däcken tappar kontakten med vägbanan och du får svårt att kontrollera bilen. Risken för vattenplaning ökar rejält om däcken är slitna eller hastigheten är för hög i förhållande till väglaget.

Det är förrädiskt med vattenplaning eftersom den kan komma helt utan förvarning. På hårt trafikerade vägar bildas det spår i vägbanan. Vid en kraftig regnskur fylls spåren med vatten. Risken för vattenplaning blir då mycket stor.

För att minska risken för vattenplaning är det viktigt att du har däck med ett mönsterdjup på 5 millimeter eller mer. Detta eliminerar dock inte risken helt.
Vid ett mönsterdjup på 4 millimeter har däcket förlorat 70% av dräneringsegenskaperna!
Kombinationen bra däck och sänkt hastighet är den bästa medicinen mot vattenplaning.

Några tips för vinterdäcken

Om du använder dubbdäck bör du kontrollera dubbarna innan du monterar däcken. Dubbarna bör sticka ut minst 1-2 millimeter utanför gummit. Det får inte heller saknas för många dubbar.
Ett nytt vinterdäck har ett mönsterdjup på 9-10 millimeter. Vinterdäck bör ha minst 5 millimeters mönsterdjup för att fungera bra i vinterväglag.
Det är bara på våt is som dubbdäck har något bättre egenskaper än dubbfria däck för nordiska förhållanden. I andra typer av vinterväglag fungerar dubbfria däck likvärdigt eller bättre. Källa: STRO.
Montera vinterdäcken i tid, för i förrådet gör de ingen nytta. Enligt en undersökning som är gjord av försäkringsbolaget If uppger 13 procent att de sällan eller aldrig hinner byta däcken innan första halkan.

 

Vanliga frågor om däck & fälg

Vad är E-märkning? När du köper nya däck ska du kontrollera att de är E-märkta (typgodkända). Märkningen sitter på däckets sida och består av ett gement eller versalt ”E” följt av ett godkännandenummer. Märkningen är en garanti för att däcket klarar de säkerhetskrav som finns på däck inom Europa. Du är själv ansvarig för att däcken på din bil är E-märkta. Särskilda regler gäller för däck till fordon som är av 1980 års modell eller äldre.

Får jag använda olika typer av däck på bilen? Nej, alla däck ska vara av samma typ. Exempelvis diagonaldäck, radialdäck, sommardäck eller vinterdäck.

Hur vet jag vilka däckdimensioner som passar på bilen? Vad bilen ursprungligen utrustats med framgår ibland av registreringsbeviset. I bilens instruktionsbok finns ofta fler dimensioner angivna. Om du är osäker, kontakta oss så hjälper vi dig.

Hur vet jag hur gammalt ett däck är? På alla däck finns en så kallas DOT-kod. Koden finns som en märkning på däckets sida. Sedan 2000 består koden av fyra siffror. De två första siffrorna visar däckets tillverkningsvecka och de två sista tillverkningsåret. Exempel: DOT-koden 0509 betyder alltså att däcket är tillverkat vecka 5 och år 2009.

Varför slits mina däck ojämnt? Ojämnt slitna däck kan bero på flera saker. Den vanligaste orsaken är att du har fel lufttryck i däcken. För högt lufttryck gör att däcken slits mest mitt på slitytan. Med för lågt lufttryck slits däcken mer på utsidorna. En annan orsak kan vara att hjulinställningen är fel. Det betyder att hjulens vinklar inte längre är som bilens tillverkare avsett.

Vilka krav på mönsterdjup gäller för vinter- respektive sommardäck? Lagen säger att när vinterväglag råder ska mönsterdjupet på dina vinterdäck vara minst 3 millimeter på personbilar, lätta lastbilar och bussar som har en totalvikt på högst 3,5 ton. När mönsterdjupet på ett däck är under 5 millimeter försämras väggreppet märkbart. Därför rekommenderar vi alltid ett mönsterdjup på minst 5 millimeter.?Den lagliga gränsen går vid 3 millimeter när vinterväglag råder. För sommardäck rekommenderar vi minst 3 millimeter för bästa väggrepp vid vått underlag. Den lagliga gränsen går vid 1,6 millimeter.

Hur kontrollerar jag däckets mönsterdjup? Däckets mönsterdjup mäter du med en särskild mätsticka. Mönsterdjupet ska mätas på det mest slitna stället på däckets huvudmönster.

Varför vibrerar det i ratten när jag kör? Orsaken till vibrationer i ratten, beror ofta på obalans i framhjulen. Om du har kört på en trottoarkant kan en balansvikt ha lossnat eller hamnat fel på något av hjulen. Vid vibrationer i ratten bör du få dina hjul balanserade och undersöka din hjulinställning.

Hur förvarar jag mina däck för bästa hållbarhet? Du ska förvara dina däck svalt, torrt och mörkt. Däck som är monterade på fälgar ska förvaras hängande eller liggande. Om däcket inte är monterat på fälg bör du förvara det stående eller liggande.

Vilket lufttryck gäller för mina däck? I bilens instruktionsbok finns rekommendationer för lufttryck till din bilmodell. Ofta hittar du även en lufttryckstabell på ett klistermärke någonstans i närheten av bilens förardörr eller på insidan av tanklocket. Fel lufttryck i däcken kan påverka bilens köregenskaper och bränsleförbrukning samt däckens livslängd. Om däcken sliter ojämnt kan det vara ett tecken på fel lufttryck.

Hur ofta ska jag kontrollera lufttrycket i däcken? Kontrollera lufttrycket minst en gång per månad. Gärna varje gång du tankar. Rätt lufttryck ökar livslängden på dina däck samt ger lägre bränsleförbrukning.

Hur vet jag vilka fälg- och däckdimensioner bilen är registrerad för? Dessa uppgifter hittar du i första delen av bilens registreringsbevis.

Hur får jag mina aluminiumfälgar rena? Aluminiumfälgar är känsliga för starka rengöringsmedel. Till och med vissa typer av rengöringsmedel som är anpassade för fälgar kan skada ytan på dina aluminiumfälgar. När du rengör dina fälgar bör du använda ljummet vatten och ett milt bilschampo. Tvätta dina fälgar ofta för att enkelt få bort bromsdamm och annan smuts.

Dubbdäck och miljöpåverkan
Kör lugnt och försök undvika hastiga accelerationer. Se även till att ha rätt lufttryck i däcken. Tänk också på att dubbdäcken bara utgör en del av hela bilens totala miljöpåverkan, därför kan det vara ett bra alternativ att försöka samåka eller åka kommunalt, om det är möjligt.

Vad menas med allrounddäck?
Allrounddäck eller året-runt-däck benämns normalt däck som ska fungera året runt. I praktiken finns inga bra funktionella allrounddäck för vårt nordiska klimat. De däck som har tillräckliga egenskaper för att bli godkända som vinterdäck (se ”Vad är ett vinterdäck?”), har otillräckliga egenskaper på sommarväglag beroende på temperaturen.

Varför fungerar sommardäck med bra mönster sämre på vintern?
Vinterdäck har ett annat typ av mönster. Detta gör att du får bättre grepp med vinterdäck när vinterväglag råder. Dessutom har sommar- och vinterdäck helt olika gummiblandningar. Gummit som finns i sommardäck blir hårt när det är kallt ute, vilket ger avsevärt sämre vägegenskaper.

Kan jag montera nya dubbar i dubbdäck när dubbarna har lossnat?
Nej, dubbar som har lossnat kan inte ersättas med nya eftersom dubbarna inte blir kvar i hålen för dubbarna.

Vilka regler gäller för dubbdäck vid körning med släp?
Om bilen använder dubbdäck måste du även ha dubbdäck på släpet. Om du däremot har dubbfria däck på bilen kan du använda både dubbade och dubbfria däck på släpet.
Du får inte blanda dubbade och dubbfria däck på personbil eller lätt lastbil/buss.

Får jag köra med dubbfria vinterdäck året runt?
Ja, men dubbfria vinterdäck har betydligt sämre vägegenskaper än sommardäck i varmt klimat. Gummit i däcken blir mjukt av värmen. Detta innebär att däcken kan bli sliriga, att de slits fortare och att bromssträckan blir märkbart längre.

Vad menas med vinterväglag?
Vinterväglag är när det finns snö, snömodd, is eller frost på någon del av vägbanan.
Dock är det den enskilde polismannens bedömning som gäller vid kontroll.

Hur placerar jag vinterdäcken på bilen?
Du ska vara observant på två saker när du ska montera dina vinterdäck:
De bästa däcken bör monteras bak för att minska risken för sladd. Alltså de däck som har det största dubbutsticket, största mönsterdjupet eller bedöms ha bäst väggrepp ska monteras bak på bilen. Denna regel gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar.
Var noga med rotationsriktningen. Om däcken är märkta med en pil som anger däckets rotationsriktning. Montera hjulet så att rotationsriktningen stämmer överens med hjulets rotationsriktning när du kör.

Måste även tunga fordon använda vinterdäck?
Tunga fordon (totalvikt på mer än 3,5 ton) omfattas inte av kravet på vinterdäck. Vägverket rekommenderar dock att dessa fordon använder vinterdäck vid vinterväglag.

Vilka krav på mönsterdjup gäller för vinter- respektive sommardäck?
Lagen säger att när vinterväglag råder ska mönsterdjupet på dina vinterdäck vara minst 3 millimeter på personbilar, lätta lastbilar och bussar som har en totalvikt på högst 3,5 ton.
När mönsterdjupet på ett däck är under 5 millimeter försämras väggreppet märkbart. Därför rekommenderar vi alltid ett mönsterdjup på minst 5 millimeter.
För sommardäck rekommenderar vi minst 3 millimeter för bästa väggrepp vid vått underlag. Den lagliga gränsen går vid 1,6 millimeter.

Mellan vilka datum måste jag använda vinterdäck?
Du måste använda vinterdäck från den 1 december till 31 mars när vinterväglag råder.

Vad är ett vinterdäck?
Som vinterdäck räknas både dubbade och dubbfria däck. Ett vinterdäck ska vara:
särskilt framtaget för vinterkörning.
märkt med M+S, M-S, M&S, MS, M.S. eller Mud and Snow.
Notera att det finns däck med märkningen M+S som inte är särskilt framtagna för vinterkörning. Det kan exempelvis vara vissa typer av terrängdäck.
Däckbranschens Informationsråd har information om vilka däck är godkända som vinterdäck. Självklart kan du kontakta oss så hjälper vi dig med råd.

 

Däckinformation, hitta rätt däck

XL eller EL

Extra Load är en speciell märkning för förstärkta däck. Däcket är konstruerat för en fyra enheter större belastning (belastningsindex).

M+S

Märkning för vinterdäck. Kan även innefatta vissa typer av terrängdäck. Betyder Mud and Snow.

Mönsterdjup

Ett nytt vinterdäck har ett mönsterdjup på 9-10 millimeter medan ett sommardäck har 7-8 millimeters mönsterdjup. Mönsterdjupet mäts alltid på däckets mest slitna ställe. För litet mönsterdjup ökar risken för vattenplaning påtagligt och försämrar även bromsförmågan på våt vägbana.

Hastighetsindex, märkning

Däcket har en bokstav som berättar hur hög hastighet de maximalt får utsättas för. Hastighetsindex och belastningsindex är starkt förknippade med varandra. För att tolka bokstaven finns en särskild tabell. Med tabellens hjälp kan angivet hastighetsindex översättas till km/h. Några exempel:Q = 160 km/h S = 180 km/h T = 190 km/h H = 210 km/h V = 240 km/h W = 270 km/h

Belastningsindex

Däcket är märkt med den maximala belastningen som det får utsättas för vid den hastighet som hastighetsindexet anger. Denna märkning kallas Belastningsindex eller LoadIndex (LI). Markeringen brukar stå tillsammans med däckets dimension och hastighetsindex, exempelvis 195/65 R15 91H. Det finns särskilda tabeller för att översätta siffran för belastningsindex. Här får du några exempel:81 = 462 kg 82 = 475 kg 83 = 487 kg 84 = 500 kg 91 = 615 kg

För att veta vilka däck som passar din bil behöver du veta vilken storlek däcken ska ha.
Ett enkelt sätt att ta reda på däckdimensionen är att titta på bilens registreringsbevis, där framgår vilken däckdimension som din bil registrerats med. Ibland står även vilka alternativa däckdimensioner som passar. Är du osäker på vilken däckstorlek som sitter på din bil kan du själv ta reda på det. Alla däck är märkta med däckdimensionen. Självklart är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi gärna dig.

Den första sifferkombinationen (1,2,3) anger däckets storlek och den andra (4,5) anger vilken belastning och hastighet som däcket är anpassat för.

 

dackinfo
235/55 R17 99W
(bredd/höjd/diameter/belastningsindex/hastighetsindex)

1) Däckbredd (235)
Talet 235 anger däckets bredd i millimeter. För standarddäck ligger det här talet på mellan 125 och 335 millimeter.

2) Profilförhållande (55)
Siffran 55 är däcksidans höjd uttryckt i % av bredden på däcket. Enligt bilden ovan är höjden 55% av däckets i bredd mm, 235mm, vilket motsvarar 129,25mm.

3) R
Bokstaven R talar om att det är ett radialdäck. Beteckningen ZR kan också förekomma, vilket indikerar att det är ett höghastighetsdäck, eller RF som indikerar att det är ett punkteringsäkert däck (Run Flat tyre). Även om de flesta däcken nuförtiden är radialdäck, så finns det även andra typer. På diagonaldäck har bokstaven R ersatts av ett vågrätt streck (-).

3) Diameter (17)
17 anger fälgens diameter. Den anges alltid i tum. Fälgdiametern kan vara från 10 till 23 tum på personbilar.

4) Belastningsindex (99)
99 är ett index som anger den maximala belastning som ett däck tål vid den hastighet som anges med hastighetssymbolen (99 = 775 kg).

Du bör aldrig underskatta betydelsen av bra däck. De är den enda kontakten mellan dig och vägen. Varje däcks kontaktyta mot marken motsvarar ungefär ett vykorts storlek.
Var därför noga med att hålla däcken i topptrim, och be om råd när du har frågor. Din First Stop-specialist hjälper dig gärna.

Vad fyller däcken för funktion?
Enkelt uttryckt har däcken fyra huvudfunktioner:

  • Bära upp bilen: de fyra däcken och luften de är fyllda med ger stöd åt bilens hela vikt.
  • Absorbera stötar från marken: luften eller nitrogengasen i däcken fungerar som fjädring, och detta ökar komforten avsevärt.
  • Överföra manöver- och bromskrafter: tack vare däcken kan du manövrera bilen… och stanna den.
  • Styrning: genom att vinkla hjulen styr du fordonet.

Varför är bra däck så viktigt?

Bra däck utgör för det första en bra garanti för säker och komfortabel färd med bilen. Dåliga däck kan reducera bilens prestanda, öka bromssträckorna och öka risken för sladdar. Slitna däck, eller däck med för litet lufttryck, ökar dessutom bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.

Vad kan jag göra för att förhindra skador?

  • Kontrollera regelbundet lufttrycket i däcken. Det idealiska lufttrycket hittar du i bilens användarhandbok. Gör alltid detta när däcken är kalla. Gör detta en gång i månaden och besök en First Stop-specialist om du upptäcker något konstigt med däcken, som t.ex. att ett har betydligt lägre lufttryck än de övriga. Om däcken har för lågt lufttryck har du inte lika bra kontroll över bilen, bromssträckorna blir längre och däcken slits ned mycket snabbare. Däck med för högt lufttryck är dock lika farliga: de kan orsaka sämre väggrepp, mindre säkra inbromsningar och sämre kontroll över bilen, vilket kan leda till farliga situationer. Läs mer om däcktryck.
  • Kontrollera däckens kondition regelbundet. Om du ser tecken på skador eller sprickor bör du vända dig till en First Stop-specialist så snart som möjligt.
  • Om däcket får en kraftig stöt, t.ex. om du kör över en grop i vägbanan, är det alltid klokt om du vänder dig till närmaste First Stop-verkstad för att få däcket kontrollerat och se om det fått några yttre eller inre skador.
  • Kontrollera däckens mönsterdjup regelbundet. Det minsta tillåtna mönsterdjupet är 1,6 mm för sommardäck samt 3 mm för vinterdäck. Vi rekommenderar dock att du byter däck redan när mönsterdjupet underskrider 3 mm (sommardäck) eller 4 mm (vinterdäck). Mer information om att byta däck

Kommentarer inaktiverade.